55% تخفیف از عید قربان تا عید غدیر کد تخفیف : eyd
×
خانه » آموزش بازاریابی » سئو چیست؟ – با بهینه سازی سایت آشنا شوید

یکی از روش های جذب مشتری که نیازی به هزینه ندارد بهینه سازی سایت و یا همان سئو است . که اگر بتوانید اینکار را انجام دهید میتوانید امیدوار به فروش های بسیار زیادی باشید . در واقع فروش اصلی تمام سایت های بزرگ بر پایه همین سئو می باشد

سئو چیست؟ - با بهینه سازی سایت آشنا شوید

مفهوم سئو و بهینه سازی چیست؟

علم سئو یا همان Seo که مخفف Search Engine Optimization می باشد به معنی “بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو” است که در سال ۲۰۰۴ توسط افرادی که پی برده بودند برای دیده شدن در موتور های جستجو گر یک سری اصول و قوانین مشخص وجود دارد به وجود آمد

پس از این کشف بزرگ صاحبان سایت ها توانستن با استفاده از این قوانین کلمات کلیدی مورد نظر خود را به صفحات اول گوگل رسانده و کسب و کار اینترنتی خود را رونق دهند . این روش ها باعث افزایش چشمگیر فروش ها و مخاطبین کسب و کار هایی که سایتشان را بهینه سازی و یا سئو میکردند شد

امروزه گوگل برای نمایش محتوا در صفحات خود و رتبه دهی به سایت ها و لینک ها 200 پارامتر مختلف دارد . که با رعایت مقداری از آنها میتونید به نتایج اولیه گوگل برسید . این پارامتر ها به شما کمک میکنند تا بدون آزمون و خطا بتوانید یک سایت را به رتبه عالی برسانید

در ایران نیز بسیاری از افراد حدود ۱۰ سال پیش به این نکته پی بردند که برای رونق دادن به سایتشات نیاز است که علم سئو را یاد بگیرند . به همین دلیل افرادی به وجود آمدند که بصورت عامیانه به انها سئوکار میگویند . این افراد در زمینه سئو تخصص دارند و قوانین موتور های جستجو گر را میدانند . به همین دلیل توانسته اند وبسایت های زیادی را به صفحات اول گوگل برسانند

در سال های اولیه در وب ایران اگر در گوگل جستجو میکردید با نتایج عجیبی روبرو میشدید که در بسیاری از مواقع هیچ ارتباطی با کلمه جستجو شده نداشت . دلیل اینکار تقلب در نتایج گوگل بود که خوشبختانه گوگل با شناختن این روش های تقلب جلوی انها را گرفت و امروزه شما هرچیزی را جستجو کنید نتایجی برایتان می اید که دقیقا مورد نیاز شما است

پس در نتیجه به روش های تقلب در گوگل توجه نکنید . زیرا این روش ها باعث میشوند که سایت شما جریمه شده و به سختی بتوانید به صفحات اول گوگل برسید

چرا سئو به افزایش فروش کمک میکند؟

به صورت روزانه افراد زیادی که تعداد آنها میلیونی است در موتور جستجوگر گوگل جستجو کرده و به دنبال محصولات ، خدمات و یا محتوای مورد نظر خود هستند.  این یعنی اگر یک کاربر به دنبال خرید اینترنتی یک جارو برقی باشد قبل از هر چیز در گوگل جستجو می کند و به دنبال سایتی که جاروبرقی مفروشد میگردد

حالا اگر شما و سایت شما بهینه شده باشند و در نتایج اول گوگل قابل مشاهده ، میتوانید بدون هزینه کردن برای تبلیغات محصول خود را به این کاربر که به دنبال خرید جارو برقی است نشان دهید

به همین دلیل است که سئو به افزایش فروش وب سایت ها کمک می کند زیرا شما با استفاده از آن به مخاطبی دست پیدا می کنید که مخاطب هدف شماست و شما به او نیاز دارید

با انواع سئو آشنا شوید

حالا که با مفهوم سئو آشنا شده اید و میدانید که این کار چقدر در افزایش فروش تاثیر گذار است بهتر است با انواع سئو  آشنا شوید . ما دو نوع سئو داریم . یکی سئو داخلی و یکی سئو  خارجی . که با دانستن روش های انها میتوانید سایت و مطالب خود را کاملا بهینه سازی کنید

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی چیست؟

یک سری پارامتر های مشخصی از طرف گوگل تعریف شده است که با انجام آنها میتوانید وبسایت خود را سئو کنید . یکی سری از این پارامتر ها به داخل وبسایت شما مرتبط است و به همین دلیل به آن سئو  داخلی میگویند . در واقع اگر شما بخواهید سایتتان در نتایج گوگل دیده شود اولین کار انجام سئو داخلی سایت است زیرا اینکار کمک میکند تا موتور های جستجوگر مثل گوگل سایت شما را یک سایت مناسب برای جستجو کنندگان تشخصی دهد

در ادامه به چندین پارامتر اصلی در سئو داخلی میپردازیم که اگر به درستی آنها را انجام دهید میتوانید به سادگی به صفحات اول گوگل برسید

۱- انتخاب یک عنوان مناسب و صحیح برای صفحات و محتوا ها

اولین پارامتری که خیلی مهم است انتخاب یک عنوان مناسب است . در واقع عنوان در سئو از همه چیز مهمتر است و اگر شما بتوانید یک عنوان مناسب انتخاب کنید میتوانید امید وار باشید که صفحه و یا محتوای شما در گوگل دیده میشود و میتوانید فروش فوق العاده ای داشته باشید

دلیل اصلی اینکه عنوان اینقدر برای گوگل مهم است این می باشد که کاربران بعد از جستجو عنوان مطالب را دیده و از طریق آن ها وارد سایت میشوند . به همین دلیل گوگل تصمیم گرفته است که عنوان را در به عنوان مهمترین پارامتر سئو انتخاب کند

حالا که متوجه شدیم که چرا عنوان اینقدر مهم است باید بدانیم که یک عنوان مناسب باید به چه شکل باشد و در واقع باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند در گوگل دیده شده و به صفحه اول گوگل برود

۲- تولید محتوای بهینه

هر صفحه ای دارای یک محتوا است که کاربر بعد از ورود به آن میتواند آن را مطالعه کند . این محتوا از نظر گوگل خیلی مهم است و یکی از پارامتر های بسیار تاثیر گذار در رتبه بندی سایت ها در نتایج گوگل می باشد . در واقع محتوای صفحه بعد از عنوان مهمترین بخش از سئو می باشد

به همین دلیل محتوا باید بهینه و مناسب موتور های جستجو گر باشد تا بتواند صفحه و یا نوشته شما را به صفحه اول گوگل ببرد . اما این بهینه بودن به این معنی نیست که شما فقط به موتور جستجو توجه کرده و مخاطب هدف خود را فراموش کنید . در واقع محتوا باید به نحوی نوشته شود که هم برای موتور جستجو گوگل و هم مخاطب شما جذاب باشد

محتوا میتواند بصورت متنی یا ویدیویی و حتی صوتی باشد . که این به نوع سایت شما و شیوه محتوا سازی شما بستگی خواهد داشت . اما تمامی محتوا ها باید دارای یک سری ویژگی ها باشند که با انجام آنها میتوانید یک محتوای بهینه تولید کنید

۳- چگالی مناسب کلمات کلیدی

هر صفحه و یا نوشته دارای یک کلمه کلیدی اصلی می باشد که آن صفحه و یا نوشته بر پایه آن ساخته شده است . این کلمه کلیدی باید با تعداد مشخصی در مکان های درستی از محتوای صفحه و نوشته قرار داده شود که هم باعث افزایش رتبه شده و هم از جزیمه شدن توسط گوگل جلوگیری کند . در واقع چگالی کلمات کلیدی به معنی نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی به تعداد کلمات کل متن است

اگر بخواهید به بصورت دستی این چگالی را محاسبه کنید یک کار بسیار سخت در پیش خواهید داشت و بهتر است به سراغ افزونه های مثل YOAST رفته تا بتوانید در چند ثانیه به تعداد کلمات کلیدی مناسب هر مقاله و هر محتوا پی ببرید . توجه داشته باشید هیچوقت کلمات کلیدی را بیشتر از حد مجاز استفاده نکنید زیرا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث جریمه شدن توسط گوگل میشود

۴- استفاده از لینک های داخلی

استفاده از لینک های داخلی در محتوا ها باعث میشود تا ربات های گوگل راحت تر به محتوا های سایت شما دسترسی پیدا کرده و آنها را درون گوگل قرار دهند . همچنین استفاده از لینک های داخلی در محتوا به افزایش قدرت لینک و محتوا کمک زیادی میکند

در واقع شما اگر در یک محتوا که در رتبه اول گوگل است چندین محتوای دیگر را لینک کنید . این کار باعث میشود تا محتوا های دیگر شما نیز به صفحات اول گوگل برسند . البته اینکار به بازدید بیشتر نیز کمک زیادی میکند و باعث میشود تا کاربران برای ساعت ها درون سایت شما چرخیده و محتوا های مختلف شما را مطالعه کنند

۵- تگ های Heading

تگ های هدینگ برای مشخص کردن تیتر های اصلی سایت استفاده میشوند و شما برای تیتر های مختلف میتوانید از آنها استفاده کنید . اندازه این تگ ها از H1 شروع شده و تا H6 ادامه خواهد داشت . هر چقدر که شماره این تگ ها بیشتر شود تاثیر آنها در بهینه سازی سایت نیز کمتر خواهد شد . به همین دلیل همیشه سعی کنید عنوان محتوای خود را با استفاده از H1 و تیتر های مهم دیگر را با استفاده از H2 نشان دهید .

همچنین استفاده از کلمات کلیدی در برخی از تگ ها باعث میشود تا محتوا شما بهینه تر شده و گوگل آن را یک محتوای مفید تشخصی دهد . اینکار باعث بهتر شدن رتبه صفحه شما در گوگل خواهد شد

۶- متاتگ توضیحات مناسب

متاتگ توضیحات یکی از مهمترین بخش های هر محتوا است . زیرا به گوگل کمک میکند تا درک بهتری نسبت به محتوای شما پیدا کرده و در نتیجه بتواند رتبه بهتری به ان بدهد . شیوه درست نگارش توضیحات به این شکل است که شما یک جمله با معنی دارای کلمه کلیدی را انتخاب کرده و آن را به عنوان متا تگ توضیحات انتخاب کنید

بسیاری از افراد سعی میکنند با استفاده از کلمات کلیدی زیاد و استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی پشت سر هم به عنوان متاتگ توضیحات به صفحه گوگل برسند اما اینکار کاملا نتیجه عکس دارد و با انجام اینکار توسط گوگل جریمه خواهید شد

پس همیشه سعی کنید از متاتگ توضیحاتی استفاده کنید که دارای معنی مناسبی بوده و از کلمه کلیدی در آن استفاده شده باشد

۷- بهینه سازی سرعت سایت

یکی دیگر از مواردی که در سئو داخلی سایت تاثیر گذار است سرعت سایت می باشد . در واقع سرعت شما برای گوگل بسیار مهم است و در ایندکس شدن مطالب و صفحات نیز نقش بسیار زیادی دارد . پس سعی کنید همیشه وبسایتی سریع داشته باشید تا بتوانید از این طریق به صفحه اول گوگل برسید

افزایش سرعت سایت با روش های زیادی قابل اجرا است . که یکی از مهمترین آنها بهینه سازی کد های js و css می باشد . در واقع شما اگر یتوانید تمامی فایل های css سایت خود را درون یکی فایل قرار داده و آنها را بهینه کنید کنید میتوانید تعداد درخواست به سرور سایت خود را کم کرده و در نتیجه سرعت سایت خود را بالا ببرید

همچنین انتخاب یک قالب مناسب نیز تاثیر بسیار زیادی در سرعت دارد و اگر بتوانید یک قالب مناسب با سرعت بالا انتخاب کنید میتوانید امیدوار به بهتر شدن رتبه سایتتان در گوگل باشید

پیشنهاد : افزایش سرعت سایت وردپرسی

۸- استفاده از تصاویر کم حجم و بهینه

تصاویر بهینه و کم حجم به افزایش سرعت سایت کمک زیادی کرده و باعث میشوند که سایت شما بهینه تر شود . در واقع بهینه بودن تصاویر به این معنی است که حجم تصاویر کم باشد اما کیفیت انها بالا باشد

روش های زیادی برای بهینه سازی تصاویر در سایت وجود دارد که بهترین انها استفاده از افزونه های بهینه سازی تصویر در وردپرس می باشد . در واقع شما با نصب یک افزونه بهینه سازی تصویر در وردپرس میتوانید به سادگی تصاویر خود را بهینه و کم حجم کنید . اینکار باعث میشود تا سرعت بهینه سازی افزایش یافته و نتیجه بهتری داشته باشید

9- واکنشگرایی و موبایل دوست بودن

یکی دیگر از مواردی که در سئو بسیار با اهمیت است واکنشگرایی پوسته سایت می باشد . گوگل امروزه سایت های دارای طراحی واکنشگرا را در رتبه های اول قرار داده و سایت هایی که دارای این نوع طراحی نیستند را به رتبه های بالاتر میبرد

در واقع اگر بخواهید در صفحات اول گوگل باشید حتما باید سایتتان واکنشگرا و ریسپانسیو باشد تا گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت مناسب موبایل در نظر بگیرد . این خاصیت هم به سئو و هم به جذب بازدید کننده و حفظ آنها کمک میکند . به این شکل که در نتایج اولیه گوگل دیده شده و همچنین کاربران موبایلی وارد شده به سایت درون آن می مانند

توجه داشته باشید اکثر قالب های وردپرسی دارای این ویژگی هستند اما کیفیت واکنشگرایی در آنها متفاوت است به همین دلیل در انتخاب قالب واکنشگرا به نکات زیر توجه کنید

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی چیست؟

به مجوعه کار هایی که برای بهتر شدن سئو در خارج از سایت انجام میدهیم سئو خارجی میگویند . با استفاده از سئو خارجی کار هایی را انجام میدهیم که بدون دسترسی به سایت و یا هاست میتواند سایت را بهینه کرده و به بهتز شدن رتبه آنها در گوگل کمک کند

سئو خارجی از سئو داخلی بسیار سخت تر و حساس تر است . زیرا اگر اشتباهی رخ دهد گوگل شما را جریمه کرده و رتبه شما را کاهش خواهد داد . پس اگر میخواهید سئو خارجی را انجام دهید قبل از هرچیزی در مورد ان مطالعه کرده و روش های آن را بصورت کامل و جامع یاد بگیرید

در سئو خارجی به یک سری موارد خواهیم پرداخت که میتوانید انها را در ادامه این مقاله مطالعه کنید

۱- لینک سازی یا Link Building

لینک سازی مهمترین بخش از سئو خارجی است که تمامی کار های ما با هدف ساخت لینک های با کیفیت برای مطال و یا سایتمان می باشد . در واقع ما باید سعی کنیم که لینک های مختلفمان در سایت مرتبط و مناسب قرار دادشه شده تا بتوانید به نتایج بهتر گوگل دست پیدا کنیم

البته اشتباه در لینک سازی و زیاده روی در این کار باعث میشود تا الگوریتم پنگوئن سایت شما را پنالتی کرده و در نتیجه رتبه بسیار خوب شما در گوگل را گرفته و شما را به صفحات بعدی گوگل برسد . در واقع همیشه سعی کنید از زیاده روی پرهیز کرده و لینک سازی را بصورت صحیح و اصولی انجام دهید

لینک سازی در سئو امروزه نسب به سال های قبل تاثیر کمتری دارد اما باز هم میتوان گفت تاثیر ۷۰٪ این کار باعث میشود تا شما به سرعت به نتایج اولیه گوگل برسید . اما این به آن معنی نیست که برای رسیدن به رتبه بهتر دست از سئو داخلی کشیده و فقط لینک سازی کنید

۲- لینک سازی و انکرتکست مناسب

انکرتکست همان متنی است که به سایت دیگری لینک داده میشود . مثلا وقتی شما در سایتتان یک لینک با عنوان “تماس با ما” ساخته اید در واقع با استفاده از یک انکرتکست به نام تماس با ما یه صفحه تماستان لینک داده اید .

استفاده درست از انکرتکست در لینک سازی بسیار مهم است . زیرا شما باید با استفاده انکرتکست های متفاوت در سایت های دیگر لینک داشته باشید و اگر به طور مثال با یک انکرتکست تکراری مثل “قالب وردپرس” درون چندین سایت لینک سازی کنید باعث میشود تا سایت شما توسط پنگوئن جزیمه شده و در مواردی دیگر راه برگشتی نداشته باشید

۳- فعالیت در شبکه های اجتماعی

حتما تا به حال از نقش شبکه های اجتماعی در سئو و بهینه سازی سایت شنیده اید . شبکه های اجتماعی درست است که لینک ها را Nofollow  میکننند اما باز هم تاثیر بسیار زیادی در بهینه سازی دارند و شما با استفاده از شبکه های اجتماعی مثل گوگل پلاس میتوانید در بهینه سازی سایت خود تاثیر زیادی داشته باشید

4- بازاریابی ویدیو

یکی از روش های لینک سازی و جذب بازدید کننده این است که ویدیو های حرفه ای ایجاد کرده و در سایت های اشتراک ویدیو مثل آپارات و یوتیوب منتشر کنید . در واقع با اینکار میتوانید مخاطبین بسیار زیادی جذب کرده و به سایت خود بیاورید . توجه داشته باشید که حتما زیر ویدیو ها لینک سایت خود را وارد کنید

صحبت پایانی سئو

در این مقاله سعی شد به اکثر موادری که در سئو تاثیرگذار هستند پرداخته شود . در واقع شما اگر این موارد را رعایت کرده و برای انجام صحیح آنها تلاش کنید میتوانید در عرض دو ماه نتیجه ان را دیده و به نتایج اول گوگل برسید

اما اگر میخواهید به نکات بیشتری پی برده و بتوانید یک سئوکار حرفه ای شوید بهتر است دوره های آموزش سئو را گذرانده و با استفاده آنها سئو سایت خود را انجام دهید

دیدگاه ها

  1. سلام جناب بنادری عزیز
    ممنون از وقتی که برای نوشتن مقالات میزارید
    یک نکته ای که مهم هست واکنشگرا بودن سایت هست که بسیار مهم شده حتما به تیترهای مقاله اضافه کنید
    با تشکر
    شاد و موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لینک سازی چیست ؟ تاثیر بک لینک در سئو
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ محمد بنادری
نوشتن متا تگ توضیحات و تاثیر آن در سئو
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ محمد بنادری
کسب درآمد از طریق همکاری در فروش
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ محمد بنادری
مزایای کسب و کار آنلاین چیست؟
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ محمد بنادری

آخرین محصولات

آموزش تصویری وردپرس
محمد بنادری
35 هزار تومان
آموزش تصویری edd | ساخت سایت فروش فایل با edd
محمد بنادری
28 هزار تومان
قالب مجله خبری پاییز | قالب paiiz
محمد بنادری
۵۰ هزار تومان
قالب فروش آموزش یادگیری - قالب مشابه همیار آکادمی - قالب ووکامرس
محمد بنادری
90 هزار تومان
تمامی حقوق برای حل شو محفوظ است