حتما تا به حال نام دیجیتال مارکتینگ را شنیده اید . چیزی که هر وب مستری باید بداند و اگر بخواهید کسب درآمد اینترنتی داشته باشید حتما باید با اصول آن اشنا شوید . در این مقاله آموزشی سعی کرده ایم شما را با این روش بازاریابی اینترنتی آشنا کرده و همچنین روش های انجام آن را به شما یاد دهیم
دیجیتال مارکتینگ یک نوع بازاریابی و تبلیغ برای محصولات و خدمات است که با استفاده از ابزار های دیجیتالی انجام میشود . این نوع بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی گسترده تر بوده و نیاز به هزینه بسیار کمتری دارد . این گستردگی کار را اسان تر کرده ، به نحوی که میتوانید در مدت کمتری به نتیجه مطلوب تری برسید
در حالت کلی زمانی کار ما دیجیتال مارکتینگ است که بازاریابی ما از طریق وب سایت ، اپلیکیشن ،تبلیغات آنلاین ، شبکه های اجتماعی و دیگر ابزار های دیجیتال برای افزایش فروش و یا برند سازی صورت گیرد
مردم ایران بصورت روزانه زمان زیادی را صرف کار با موبایل و شبکات اجتماعی میکنند . یعنی شما میتوانید به تعداد زیادی مخاطب ، خریدار و یا کاربر دسترسی داشته باشید . این دسترسی داشتن فقط در اینترنت و ابزار های دیجیتال موجود است پس به همین دلیل است که دیجیتال مارکتینگ نسب به مارکتینگ سنتی بهتر است
البته این تنها دلیل نیست بلکه دلیل اصلی شبانه روزی بودن ان است . زیرا به دلیل شکل گیری این نوع مارکتینگ در اینترنت و شبانه روزی بودن اینترنت شما میتوانید وقت بیشتری را صرف بازریابی کرده و در نتیجه زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید
اشتباهی که خیلی ها میکنند این است که فکر میکنند دیجیتال مارکتینگ مخصوص کسب و کار های اینترنتی است و نمیشود برای افزایش فروش یک کسب و کار سنتی از آن استفاده کرد . در واقع بسیاری از کسب و کار هایی که از بازاریابی اینترنتی استفاده میکنند اصلا اینترنتی نیستند ولی توانسته اند با استفاده از روش بازاریابی درآمد خود را چند برابر کنند
همانطور که قبلا گفتم این نوع بازاریابی دارای یک سری ابزار های دیجیتال است که بازاریابی از طریق آنها صورت میگیرد . در ادامه این مقاله آموزشی مهمترین ابزار ها برای اینکار را با نحوه اجرای آنها به شما عزیزان معرفی خواهم کرد
بازاریابی محتوا را میتوان در دسته مهمترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ قرار داد . این ابزار میتواند با توانایی هایی که دارد به تمام کسب و کار های اینترنتی کوچک و بزرگ کمک کرده و فروش انها را افزایش دهد . در واقع شما در بازاریابی محتوا نیاز مخاطب خود را بصورت رایگان رفع کرده و این مخاطب بصورت خودکار تبدیل به خریدار میشود
شما میتوانید با تولید یک محتوا که مورد نیاز مخاطب است او را شکار کرده و فروش محصولات خود را افزایش دهید . توجه داشته باشید همیشه سعی کنید نیاز اولیه کاربران را بصورت رایگان رفع کنید . همچنین باید توجه داشته باشید که محتوا در این روش میتواند بصورت متنی ، تصویری و یا حتی صوتی باشد . در واقع بستگی به نوع کسب و کار و همچنین نیاز مخاطبین شما و یا حتی علاقه آنها دارد
همچنین در این روش شما به دنبال مشتری نمیگردید ، بلکه مشتریست که با گشتن به دنبال نیاز خود به سراغ شما آمده و به محصولات یا خدمات شما علاقه مند میشود . که این خود میتواند به شدت در وقت شما صرفه جویی کرده و کارتان را ساده تر کند
اگر بتوانید کاری کنید که مخاطبین به دنبال شما بگردند جای اینکه شما به دنبال آنها باشید میتوانید مطمعن باشید که کسب و کار اینترنتی شما میتواند به موفقیت چشم گیری دست پیدا کند . به همین دلیل است که سئو یکی از مهمترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ است . زیرا شما با بهینه سازی سایت خود برای موتور های جستجوگر و رفتن به صفحات اول میتوانید کاری کنید که مخاطبین هدف به دنبال شما آمده و به محصولاتتان علاقه مند شوند
در این روش شما با استفاده از ترفند های بهینه سازی داخلی و خارجی و همچنین با در نظر گرفتن مواردی مثل سرعت سایت ، تولید محتوا و بهینه سازی قالب میتوانید در نتایج اولیه گوگل دیده شده و مخاطبینی که نیاز دارید را جذب کنید
همانطور که در ابتدا گفتم بسیاری از مردم ایران در شبکه های اجتماعی عضو هستند و وقت زیادی را صرف کار کردن با آنها میکنند . که این این صرف کردن وقت به نفع افرادیست که میخواهند از طریق دیجیتال مارکتینگ محصولات خود را فروخته و یا خدمات خود را ارائه دهند
در واقع شبکه های اجتماعی بهترین محل برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی ویروسی است که میتوان از طریق آنها فروش بسیار خوبی داشت . بسیاری از افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی بازاریابی میکنند حتی سایتی ندارند و فقط از طریق همین شبکه ها توانسته اند به درآمدی میلیونی دست پیدا کنند ، که این خود نشان دهنده اهمیت این ابزار در بازاریابی اینترنتی است
به طور مثال افرادی هستند که با فروش صنایع دستی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و بازاریابی صحیح محصولات توانسته اند به درآمد مورد نیاز خود دست پیدا کنند . پس شبکه های اجتماعی مناسب تمامی افرادیست که قصد دارند همین امروز دیجیتال مارکتینگ را شروع کنند
سایت هایی مثل یوتیوب و آپارات باعث شده اند که ابزاری جدید برای دیجیتال مارکتینگ شکل بگیرد ، که آن ویدیو مارکتینگ است . همین حالا سری به یکی از این سایت ها زده و در مورد موضوعی که علاقه دارید جستجو کنید . قطعا یک ویدیو نظر شما را جلب کرده و با مشاهده آن و علاقه مند شدن به سازنده آن به دنبال شخصی که ویدیو رو تولید کرده میگردید
این یعنی شخص مورد نظر با ساخت یک ویدیو که شاید حتی تبلیغاتی نیز نباشد توانسته نظر شما را جلب کرده و حتی شما را به خریدار تبدیل کند . بگذارید با ذکر یک مثال شما را بیشتر با این نوع بازاریابی اشنا کنم
مثال : مدت ها پیش در سایت اپارات یک کانال پیدا کردم که آموزش هایی برای رنگ امیزی ساختمان منتشر میکرد . آموزش هایی که من را نیز به خود جذب کرد و من هنوز نام شخص آموزش دهنده که خود یک رنگ کار بود را در خاطرم دارم . این شخص با اینکار نام خود را بر سر زبان ها انداخته و توانسته بود مشتریان خود را چند برابر کند
این فقط یک مثال کوچک از ویدیو مارکتینگ است که توانسته بدون صرف هیچ هزینه و فقط با تولید ویدیو فروش و درآمد خود را افزایش دهید
توجه داشته باشید ویدیو هایی که برای اینکار استفاده میشوند باید حتما جذب کننده باشند . اگر قصد آموزش دادن چیزی را دارید سعی کنید همیشه طوری آموزش دهید که مخاطب علاقه مند به مشاهده دیگر آموزش ها و یا به خاطر سپردن نام شما باشد
شاید شنیده باشید که میگویند دیگر کسی به سراغ ایمیلش نمیرود و نمیشود از این طریق فروشی داشت . که البته حرفی کاملا اشتباست زیرا هنوز هم اکثر سایت های بزرگی مثل دیجی کالا درصد قابل توجی از فروش خود را مدیون همین سیستم بازاریابی قدیمی هستند
هرچند نمیتوان گفت ایمیل مارکتینگ ۱۰۰٪ به رشد کسب و کار شما کمک میکند اما کسب و کاری که از طریق این روش بازاریابی نکند نمیتواند به موفقیت خاصی دست پیدا کند . به همین دلیل است که باید در ابتدا با روش های رایگان به ایمیل مارکتینگ پرداخته تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبین معرفی کنید
البته باید توجه داشته باشید امروزه ایمیل مارکتینگ بیشتر مناسب افرادیست که میخواهند مشتریان و کاربران قدیمی خود را ترغیب به خرید دوباره کنند . زیرا با ترفند های ایمیل مارکتینگ میشود به سادگی مشتریان قدیمی را تبدیل به مشتریان همیشگی کرد
زیرا شما وقتی با ایمیل با مخاطبین خود در ارتباط هستید رابطه سازی میکنید که نیاز هر کسب و کار اینترنتی است . و بیا همین رابطه سازی میتوانید یک مشتری را ترغیب کنید تا ده ها بار از شما خرید کرده و یا از خدمات شما استفاده کنید
یکی دیگر از ابزار های بازاریابی اینترنتی که معمولا شامل هزینه میشود تبلیغات اینترنتی است . در واقع سریعترین راه برای دستیابی به نتیجه مطلوب از طریق دیجیتال مارکتینگ همین ابزار می باشد
این ابزار شامل روش های مختلفی است که هرکدام میتوانند با امکانات و نتیجه خود به شما در رشد کسب و کار و همچنین افزایش درآمد کمک بسیار زیادی کنند
۱- تبلیغات در گوگل
سریعترین راه برای اولین فروش همیشه تبلیغات گوگل است . هرچند به دلیل قیمت بالای دلار هزینه ان نسبتا بالاست اما معمولا در همان روز اول که تبلیغات را خریداری میکنید میتوانید فروش های زیادی را تجربه کنید
این نوع تبلیغات کاملا هوشمندانه هستند و فقط به مخاطبینی نمایش داده میشوند که دقیقا نیازمند همانچیزی هستند که شما دارید . مثلا اگر یک کفش زنانه سفید بخواهند و شما تبلیغات گوگل این کلمه را خریداری کرده باشید. میتوانید اکثر جستجو کنندگان این کلمه را به سایت خود و یا محصول خود بیاورید
۲- تبلیغات کلیکی
هرچند دقت نمایش تبلیغات کلیکی نسبت به تبلیغات گوگل کمتر است اما به دلیل کم هزینه تر بودن طرفداران بیشتری دارد . در واقع شما با عضویت در یک سایت که تبلیغات قبول میکند میتوانید یک کمپین تبلیغاتی ساخته و با نمایش دادن سایتتان درون سایت های بزرگ مرتبط ، مخاطبین هدف بسیار زیادی را جذب کنید
توجه داشته باشید برای اینکار حتما با شرکت های بزرگ و معروف همکاری کنید
۳- رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یکی از محبوبترین روش های تبلیغاتی اینترنتی در دیجیتال مارکتینگ می باشد . زیرا هم باعث میشود که بتوانید بک لینک های بسیار قوی داشته باشید و هم باعث میشود تا مخاطبین بسیار زیادی به سراغ سایت شما بیایند
رپوتاژ آگهی دید بسیار بهتری به مخاطبین میدهد زیرا شما با انتشار یک مقاله در یک سایت بزرگ اینکار را انجام و داده و مخاطبی که به سراغ شما می اید کاملا متوجه است که کسب و کار شما در رابطه با چه موضوعی می باشد
۴- ارسال پیام های اعلان در اپ ها
حتما توجه کرده اید گاهی با نصب یک اپلیکیشن یک سری پوش نوتیفیکیشن برا شما ظاهر میشوند که کاملا تبلیغاتی هستند . این نیز یکی از روش های جدید برای تبلیغات اینترنتی است که میتواند به دلیل تعداد زیاد کاربران موبایلی به شما در افزاش فروش کمک بسیار زیادی کند
همانطور که گفتم دیجیتال مارکتینگ میتواند بسیار بهتر از مارکتینگ سنتی باشد و اگر قصد دارید با هزینه بسیار کم بازاریابی کنید این روش کاملا مناسب شماست . همچنین میتوانید در این مسیر از ابزار هایی که معرفی شد استفاده کنید
توجه داشته باشید اگر میتوانید هزینه کنید حتما تبلیغات اینترنتی را انتخاب کرده در غیر این صورت از همان ابتدا به سراغ شبکات اجتماعی و یا تولید محتوا بروید
از ۰ تا ۱۰۰ وردپرس را بصورت کاملا رایگان یاد بگیرید