بازاریابی محتوا یکی از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که اگر بخواهید کسب درآمد اینترنتی خوبی داشته باشید حتما باید به ان توجه کنید . این نوع بازاریابی با تولید محتوا انجام شده و میتوانید با استفاده از آن مشتریان بسیار زیادی را جذب کنید
در این نوع بازاریابی شما با تولید محتوای آموزشی و یا سرگرم کننده و اشتراک گذاری آن سعی میکنید نیاز مخاطب خود را رفع کرده و یا کمکی هرچند کوچک به او کنید . این کمک کردن شما به مخاطب میتواند باعث شود تا این فرد به کسب و کار شما علاقه مند شده و حتی از شما خرید کند
در واقع در این شیوه بازاریابی مستقیما کالا یا خدماتی را به مخاطب معرفی نمیکنیم . بلکه با تولید محتوا و کمک کردن به مخاطب سعی میکنیم تا خود او تصمیم به خرید کردن از ما بگیرد . ما در این تصمیم گیری مخاطب دخالت نمیکنیم اما با تولید محتوای مورد نیاز او باعث میشویم تا مخاطب به کسب و کار ما علاقه مند شده و اگر خواست خریدی کند به سمت ما بیاید
در واقع میتوان گفت هدف از بازاریابی محتوا جذب و نگهداری مشتری با استفاده از محتوای ارزشمند و مفید می باشد . به شکلی که تولید محتوا باعث شود که نظر مخاطب تغییر کرده و یا بتوانیم او را تحت تاثیر قرار دهیم
امروزه اکثر کسب و کار های بزرگ با استفاده از تولید محتوا توانسته اند مخاطبین زیادی را جذب و همچنین تعداد فروش بسیار زیادی را به ثبت برسانند . این کسب و کار ها با استفاده از بازاریابی محتوا مخاطبین را جذب و سپس به خریدار تبدیل میکنند
اما چرا اینقدر بازاریابی محتوا محبوب است؟ و چرا این کسب و کار ها از این روش بازاریابی برای جذب مشتری استفاده میکنند؟ دلایل مختلفی برای اینکار وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم
همانطور که میدانید اکثر کسب و کار های اینترنتی خود تولید محتوا را انجام میدهند . پس در نتیجه تولید محتوا معمولا نیازی به هزینه کردن نداشته و شما میتوانید با استفاده از دانش خود محتوا های بسیار مفیدی تولید کرده و خریداران مورد نیاز خود را جذب کنید
این ویژگی میتواند باعث رشد کسب و کار های تازه کاری شود که نمیتوانند برای بازاریابی هزینه کرده و یا یک بازاریاب حرفه ای استخدام کنند
کاربران با مطالعه و یا مشاهده محتوای قوی و مورد نیازشان به کسب و کار شما علاقه مند شده و در نتیجه به شما اعتماد میکنند . اکثر کسب و کار های موفق زمانی توانسته اند به فروش های بسیار زیاد دست پیدا کنند که موفق به اعتماد سازی شده اند
یعنی کاربر وقتی به شما اعتماد خواهد کرد که متوجه شود شما برای رفع مشکل او تلاش میکنید . این تلاش بدون شک فقط با تولید محتوای مورد نیاز مخاطب امکان پذیر خواهد بود
روش های زیادی برای افزایش بازدید وبسایت وجود دارد . اما معمولا اکثر آنها یا پر هزینه هستند و یا اینکه مخاطبین هدف را به سایت شما نمی آورند . اما شما با استفاده از تولید محتوا و بهینه سازی آن میتوانید دقیقا مخاطبین مورد نیاز خود را جذب کرده و در نتیجه بازدید سایت خود را به شکلی چشم گیر افزایش دهید
این افزایش بازدید برعکس روش های دیگر میتواند به فروش شما کمک کند یعنی شما وقتی بتوانید تعداد بازدید کننده های هدف خود را افزایش دهید . در نتیجه فروش شما نیز افزایش خواهد یافت
همانطور که گفتم بازاریابی محتوا به افزایش بازدید و اعتماد کمک زیادی میکند . نتیجه این دو افزایش فروش و کسب درامد شما خواهد بود . این فروش کاملا بدون دردسر بوده و اگر توانسته باشید محتوای کاملا ارزشمندی تولید کنید میتواند به کسب و کار شما کمک کند تا همیشه فروش داشته باشد
البته باید توجه کنید که اگر بخواهید فروش شما از طریق محتوا همیشگی باشد باید بصورت مداوم محتوا را بروزرسانی کرده و آن را بهبود ببخشید
1- محتوای متنی
محتوای متنی به محتوایی گفته میشود که در آن با استفاده از کلمات و جمله ها متنی را تهیه کنیم که بتواند نیاز کاربر را رفع کند . مثلا همین نوشته ای که در حال مطالعه ان هستید یک محتوای متنی می باشد که ما برای اشنایی شما با بازاریابی محتوا ان را نوشته ایم
این سبک محتوا میتواند ورودی گوگل شما را افزایش داده و به شما کمک کند تا کاربران را ترغیب به خرید کنید . هرچند درصد تبدیل بازدید کننده به خریدار در این نوع محتوا نسبت به انواع محتوای دیگر کمتر است اما میتواند افراد بیشتری را جذب سایت شما کند
2- محتوای صوتی و پادکست
حتما تا به حال به پادکست های موجود در اینترنت گوش داده اید . محتوا هایی که نه نیاز به مطالعه دارند و نه مشاهده ، کافیست محتوا رو پلی کرده و به کارتان برسید . این سبک محتوا طرفداران بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید از این طریق تولید محتوا کنید بدون شک بعد از مدت بسیار کمی به موفقیت دست پیدا خواهید کرد
در واقع محتوای صوتی میتواند مخاطبینی را جذب کند که وقتی برای مطالعه کردن ندارند . شما با خواندن متن به انها کمک میکنید تا بدون هیچ زحمتی چیزی را یاد بگیرند . به همین علت است که اکثر افرادی که پادکست شما را گوش میدهند بعد ها از شما خرید میکنند
4- محتوای ویدیویی
این روز ها ویدیو مارکتینگ در بین محتوا ها حرف اول را میزند . شما با ساخت ویدیو های آموزشی و یا انگیزشی میتوانید به سادگی مخاطبین را جذب کرده و کاری کنید که نام برندتان در ذهن انها بماند
افزاد با مشاهده ویدیو در سایت شما به حرفه ای بودن شما پی برده و سعی میکنند همیشه ویدیو های شما را دنبال کنند . این ویژگی کمک میکند تا بتوانید محصولات خود را بدون صرف هیچ هزینه ای برای تبلیغات بفروشید
توجه داشته باشید تولید این نوع محتوا نسبت به دو نوع اول سخت تر است اما اگر بتوانید این نوع محتوا را تولید کنید درصد موفقیتتان بیشتر خواهد بود
توجه : باید در نظر بگیرید که انواع مختلف محتوا های دیگری نیز وجود دارد اما شما اگر بتوانید فقط همین سه نوع محتوا را هم تولید کنید کافی می باشد
اولین قدم از بازاریابی محتوا این است که بدانید هدفت تجاریتان از تولید محتوا چیست . یعنی وقتی محتوایی تولید میکنید میخواهید با استفاده از این محتوا محصولی بفروشید ، برندتان را به انها معرفی کنید و یا میخواهید کاری کنید که در ذهنشان بمانید
هر چند هر سه هدف برای درآمد زایی است اما برای رسیدن به هر کدام باید محتوای خاص ان تولید شود . برای همین است که قبل از هرچیزی باید هدف تجاری خود را مشخص کرده و بدانید که میخواهید با بازاریابی محتوا به کجا برسید
تمام کسب و کار ها مخاطبین هدف مشخصی دارند . افرادی که میتوان انها را جذب و به خریدار تبدیل کرد . اما این افراد سلیقه های مختلفی دارند و به همین علت است که باید رفتار آنها را مورد بررسی قرار دهید
بررسی کنید ببینید مخاطبینتان دوست دارند چه محتوایی را مطالعه کرده و یا چه ویدیویی را مشاهده کنند . به نیاز های آنها توجه کرده و سعی کنید محتوایی تولید کنید که بتواند نیاز مخاطب هدف را رفع کند
اگر بتوانید اینکار و این مرحله را به درستی انجام دهید . بعد از گذشت حتی چند روز فروش های شما چند برابر خواهد شد
طبق گفته مایکل برنر ، استراتژی محتوا، نگرشی کاملاً متفاوت با روش سنتی بازاریابی است که در آن ، با ایجاد و مدیریت منابع مناسب ، جریانی پیوسته از محتوا همسو با نیازهای خریدار در کلیه مراحل خرید، به او ارائه میشود
برای اینکه بتوانید یک استراتزی محتوای خوبی داشته باشید بهتر است به نکات زیر توجه کنید
چیزی که در تولید محتوا و بازاریابی محتوا خیلی مهم است سئو می باشد . شما میتوانید یک محتوای فوق العاده تهیه کرده که تمام نیاز های مخاطب را رفع کند اما اگر این مخاطب نتواند محتوا را ببیند ، محتوای تولید شده هیچ ارزشی ندارد
به همین دلیل است که شما باید در هنگام تهیه و تولید محتوا به بهینه بودن ان نیز توجه کنید . با سئو بودن محتوا میتوانید به صفحات اول گوگل رفته و ورودی های کاملا هدفمندی دریافت کنید
همچنین شما با منتشر کردن محتوا در شبکه های اجتماعی و یا حتی تولید محتوی اختصاصی برای آنها میتوانید افرادی را که به شما و کسب و کارتان علاقه مند هستند جذب کنید . فعالیت در شبکه های احتماعی امروزه جز جدا نشدنی از بازاریابی محتوا می باشد
یک نکته که در مورد شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که میتوانید به سادگی و بدون هیچ دردسری محتوا را به مخاطبین خود نشان دهید . این ویزگی به شما کمک میکند تا بتوانید ساده تر و سریعتر به نتیجه مطلوب برسید
بعد از هر تولید محتوایی باید رفتار مخاطبین را نسبت به ان بررسی کنید . مثلا ببینید مخاطبینتان با کدام قسمت از محتوا ارتباط برقرار نمیکنند یا اینکه ببینید محتوایتان چه چیزی را کم دارد . این بررسی و اصلاح محتوا میتواند کاری کند که محتوایتان همیشه بروز و کامل بماند
از ۰ تا ۱۰۰ وردپرس را بصورت کاملا رایگان یاد بگیرید